New England hus

New England hus

söndag 27 april 2014

Klassiskt New England hus med boyta på 201 kvm

En av mina kunder önskar sig ett klassiskt New England hus och var väldigt förtjust i huset som jag tidigare har ritat och som jag presenterat nyligen i ett inlägg. Byggrätt på tomten och budget tillät inte att bygga så stort, så nu har jag jobbat fram några förslag på ett New England inspirerad hus med en boyta på 201 kvadratmeter.


Huset har också ett tillhörande garage i samma stil. Från garaget kan man komma in till groventrén och tvättstuga. Byggytan på huset inklusive verandataken är 190 kvadratmeter. Det är max vad man får bygga på tomten. Garaget tillkommer.


I detta första förslag har jag gett huset mycket och stora fönster, både uppe och nede. 

Här är huset som dom gillade och som jag tidigare har ritat åt en annan kund. Mera om detta huset kan du läsa HÄR:


Som ni ser är huset som jag nu jobbar med avsevärt mindre, men känslan finns kvar.


Såhär ser insidan ut när man kommer från hallen och blickar mot glasverandan:


Här är vyn från vardagsrummets ena hörn mot köket. Öppna spisen agerar både som värmekälla och som rumsavdelare. Det är lätt att denna planlösningen annars känns väldig lång.
I förslag 1 har jag också valt att presentera ritningarna med mörkt golv.


Planritning i 3D - Här är plan 1:


Här är plan 2 där alla fyra sovrum ligger samt ett allrum.


Ett sovrum i blått kanske:


Eller ett av barnens sovrum i gult. Skjutdörrar med speglar till garderoberna gör att rummet upplevs större än det är:


När jag ritar finns det ju inget facit. Det finns otaliga lösningar. Mitt jobb blir att hitta den optimala lösningen för kund som både passar behoven, plånboken och smaken.
I förslag 2 som är väldigt lika med förslag 1 har jag minskat lite på fönsterstorleken för att hålla nere kostnaden. Jag har också ändrat planlösningen för köket. 

Här är förslag två med samma planlösning och mindre fönsterstorlekar. 


Jag tycker det ser riktigt bra ut det med. När jag ritar hus provar jag med olika storlekar på fönster, olika typ av spröjs. Det är väldigt personligt vad man gillar. Ofta hittar man småspröjsade fönster på New Englandhus. Jag tycker dock det är minst lika fint med större spröjs. Man känner sig inte lika instängd när man tittar ut. Men som sagt - detta är en smaksak och kunden får välja. Här är huset med mera luft mellan spröjsen:


Här är huset från olika vinklar. Som ni ser så är är det endast fönstrens storlek på förslag 2 som har ändrats när det gäller utsidan.



När det gäller insidan har jag både försökt med ljusa golv och mörka golv. Här visar jag ljusa golv och mindre fönster. Glasverandan har dock fått behålla sina extra höga fönster. 
Det tycker jag ger karaktär åt huset:


Även om fönstren är mindre på sidan upplevs huset större. Ett ljust golv gör att upplevelsen av huset blir större. Ett mörkt golv är kanske vackrare tycker vissa, men ljusa färger får rummet att växa.

I förslag 2 ser köket ut såhär:



Här är planlösningen med ljusare golv och annat kök:


Plan 2:


På fredag skall jag sätta mig ned med kund och jobba vidare med förslaget.
Återkommer när vi tillsammans har jobbat fram hur det skall bli.

Jag önskar er alla en fantastisk vecka!
Här kommer nog solen skina och sommarvärmen håller sig kvar. 
Det är absolut ljuvligt även om man sitter inne och jobbar.