New England hus

New England hus

lördag 29 september 2018

Klassiskt hus med puts - första förslagen

 Fasadkulör, fönster och tak ändrar husets upplevelse och utseende.

Just nu jobbar jag på ett projekt med ett klassiskt hus som skal byggas i Stocksund. Målet är att få till ett hus som passar kundens önskemål om ett modernt liv samtidigt som det skal se ut som det har stått där i hundra år.

Nedan visas tre förslag av samma hus men olika kulörer.


Som ni ser så får huset olika uttryckssätt. Vad som är vackrast är i betraktarens öga.
Detta är bara dom första förslagen och jag jobbar vidare med nästa förslag som kommer ligga lite närmare kundens önskemål.

Det blir troligen gult med rött tak och vita detaljer. Just här finns en ljus grå nyans på spröjsen, men dom kan kanske bli vita.


Samma hus men med svart tak och svarta järnstaket. 
Ett hårdare uttryck men klassiskt.


Att göra huset vitt med svart tak ändrar uppfattningen av huset avsevärt.
Här har jag även tagit bort spröjsen på nederdelen av fönstren.


En av utmaningen med huset är att det skal finnas ett garage i källaren. Det gäller att få till en nedfart som inte förstör en välkomnande entré samtidigt som vardagslivet skal vara praktiskt med groventré som familjen önskar använda mest till vardags.

Här är en lösning med välkomnade entré och garageinfart på sidan.

Ett önskemål från kund var att ha groventrén på ena gaveln, men risken är att den aldrig kommer användas då man måste gå runt garageinfarten för att komma dit.
Alternativt skulle man kunna göra en gång över garageinfarten och på det sättet få en mera naturlig väg mot groventrén.


Det "vita huset" har samma idé med huvudentré i mitten och garageinfart på sidan.


I detta förslaget har jag lagt groventrén i trappan ned till källaren. Med denna lösningen är groventrén närmare huvudentrén och det känns mera naturligt att gå dit.


Vi klurar vidare på förslagen och nästa vecka skal jag jobba med ett förslag som kombinerar alla tanker kring dessa förslag.

Jag får återkomma när huset är färdigt för bygglov.

Får avsluta med en bild av ett hus som jag har ritat och som just nu håller på att byggas klart.
Kunde inte låta bli att köra inom huset i helgen på väg till vänner på middag i Saltsjöbaden.
Det är alltid spännande att se när ens ritningar blir till verklighet.


Huset byggs på Solsidan och Rörvikshus är den valda husleverantören.

Lite ändringar med fönster och kulör har det blivit sedan jag ritade det, men grundidén är den samma.
3D bilder på detta hus finns i ett tidigare blogginlägg. Klicka HÄR för att komma dit.

Här är 3D bilden på entrépartiet:


Önskar er en riktig härlig hösthelg!