New England hus

New England hus

onsdag 19 september 2018

Månadens hus - New England hus som jag ritat!

Månadens hus hos Willa Nordic är detta New England hus som jag har ritat åt kund.
Visst är det vackert?


Huset är i vinkel runt en pool och garaget samt Attefallhuset som jag också har ritat ramar in uteplatsen på ett vackert och harmoniskt sätt.


Då husets entré är mot söder och kunden önskade en härlig uteplats vid poolen lade vi till ett Attefallshus med pergola för att få en innergård i härligt syd och västläge.


Uteplatsen vid vardagsrummet får kvällssol.
Här är det skönt att sitta helt insynsskyddad när solen går ned.


Utmaningen med att rita detta stora hus var att planbestämmelsen hade begränsningen med att takhöjden endast fick vara 4,5 m och att nockhöjden fick vara max 7,5 m. 
Det fanns även begränsningar på antal takkupor och form på huset.

Trots utmaningen blev det ett riktigt vackert New England hus som kunden nu är väldig nöjd med.
Willa Nordic var det valda husleverantören och bilderna kommer från dom.
Klicka HÄR för att komma till Willa Nordics hemsida och detta hus.


Byggytan är på drygt 250 kvadratmeter.
Boytan på plan 1 är på 212 kvm medan boytan på plan 2 är på 199 kvm.
Garaget är på 60 kvm.


Under tiden när jag ritade huset såg det såhär ut när jag presenterade det i mitt 3D arkitektprogram:



Verkligheten är väldig lik 3D bilderna.
Jag är otrolig glad för mitt program som heter Chief Architect och som ger mig möjlighet att presentera husen jag ritar åt kund på detta sätt.


Det är en välkomnande entré med vackra dubbeldörrar och sidofönster.


Välkommen in:


Huset blev inflyttningsklart sommaren 2017 och dom har nu under 1 år verkligen lyckats få det fint både i och utanför huset.


Det är högt i tak och stora öppna ytor i hela huset.
Köket och vardagsrummet är avdelat med pelare och halvväggar.
Köket kommer från Nisseby Snickeri.


Matplatsen är ljus och har utsikt över poolområdet från sina dubbeldörrar och stora fönster.


Groventrén är en dröm - nästan lika vacker som huvudentrén. Här kommer man rakt från garaget via den rymliga groventrén in i köket.


Master bedroom med walk-in closet och stort badrum med bastu ligger också på entréplanet.




Från bastun kan man gå ut till utomhusspat och poolområdet.


Trappan upp till övervåningen går bakom den öppna spisen.


Trappan är extra bred och har sättsteg.


Detta New England hus ritades för kund med önskemål om ett rymligt och välkomnande hus anpassad för umgänge med familj och vänner.

Visst är det rymligt?

På ovanvåningen finns även en biosalong!


Jag var själv på besök hos familjen när dom precis hade flyttat in för ett år sedan.
Fler bilder hittar du i ett tidigare inlägg på bloggen.

Klicka HÄR för att komma dit!
Lite fler bilder från insidan av huset hittar du där samt planlösningen i 3D.



Hoppas ni har gillat bilderna lika mycket som jag.
Tackar Willa Nordic för lånet av bilderna samt att dom på ett mycket bra sätt har lyckats bygga precis som både jag och kund hade tänkt.
Tackar min kund för att jag fick förtroendet att rita deras vackra hem och dela med mig av bilder därifrån. Det var ett riktigt bra samarbete med ett bra slutresultat.

Ritningarna till detta hus är skyddade av upphovsrättslagen där jag har upphovsrätten till dessa. Dom får inte kopieras och användas av andra. Jag ritar endast ett exemplar av varje hus specifikt till kund enligt deras önskemål, planbestämmelser och tomten beskaffenhet.



Får avsluta detta inlägg med mig själv framför mitt egna New England hus!

Må så gott, så hörs vi snart igen!