New England hus

New England hus

söndag 20 april 2014

Pelare till New England hus

Vad är ett New England hus?
Kort kan man väl säga att det är ett sekelskifteshus från Amerikas norra ostkust. Precis som våra sekelskifteshus är dom väldig varierande - vissa är rikligt utsmyckade, andra är väldig enkla. När jag själv skulle rita vår gård ville jag ha en ganska enkel utsmyckad gård. Önskade inte för mycket bling, bling. Jag hade New England som inspiration, men ville ändå göra något eget. Sedan är det ju en kostnadsfråga hur mycket vinklar, vrån och kvadratmeter man kan bygga.

Dock tycker jag att våra pelare till verandataken är väl enkla. Jag hade ritat dom lite mera detaljerade i arkitektritningarna och tänkte när huset restes att ett lagom småprojekt i framtiden får bli att smycka pelarna sådär lagom. Denna sommaren är framtiden och pelarna får bli ett av mina småprojekt.

Huset nedan är inte helt lagom, men ändå väldig läckert med sina gigantiska pelare:


Jag har två olika idéer på utsmyckning av våra pelare. Denna är i mera Country Style och det skulle faktiskt passa riktigt bra på gården:


Min andra favoritpelare är denna. Enkel men med lite lister högst upp och längst ned:


Våra egna pelare på verandorna ser såhär ut nu. Ganska raka - visst skulle det sitta fint med lite listverk på ovansida och en större sockel längst ned?


När jag letat efter inspiration för pelare till New England hus har jag hittat många vackra hus jag gärna delar med mig av:

Denna var nyss till salu via Sothebys (ni kan därmed tänka er att priset inte var gratis). Vackert är det iallafall. Kolla alla olika takkupor. Typisk New Englandhus - kreativt men ändå med en sorts helhet.


 Symmetriskt New England hus - iallafall nästan. Tillhör ovanligheten.



Ett till vackert och symmetriskt New Englandhus. Kolla hur verandataket går upp mot verandan på ovanplan. Detta är kreativa lösningar som sällan skådas här uppe i skandinavien. Jag tänker lite på avrinning av regnvatten samt snö - det är kanske därför vi inte bygger såhär i nord.


En enkel American Porch - vacker och fridfullt:


Vissa hus är lite "mer" än andra - ibland för mycket, men ändå fascinerande. När man söker inspiration gäller det att hitta små detaljer som kan användas på andra ställen. Här gillar jag fönstren - en kombination av smårutigt uppe och en stor ruta nede för bättre ljusinsläpp.


Ett stilrent enkelt och vackert New Englandhus:


Kolla detta vackra hotellet "The Four Columns Inn". För flera bilder klicka på länken HÄR. Ett vackert Bed & Breakfast i typisk New Englandstil.




Och så var det pelare igen - enkla men mastiga:


 Ett New Englandhus hämtat som från en saga:


Och några fler New England hus:









Ja, det var några vackra New Englandhus.
Nu tar jag mig en kaffe i solskenet och tänker på hur pelarna skall utsmyckas.

Önskar er några riktigt trevliga dagar tills nästa gång.
Efter påsken skall jag påbörja ett projekt där jag skall rita ett New England hus för kund på Ekerö.
Det skall bli riktigt roligt - att rita helt från grunden utifrån kundens drömmar och preferenser.

Här är en bild från gården som togs förra sommaren - snart är vi där igen. Denna påsken ger verkligen ett underbart smakprov på sommarens glada dagar med sol och värme.


Glad Påsk!