New England hus

New England hus

torsdag 11 april 2019

Instagramtips: "My New England Home"

Jag måste bara tipsa om ett härligt instagramkonto som en av mina kunder har. 
Kolla in på My New England home på Instagram: https://www.instagram.com/mynewenglandhome/


Visst är detta ett vackert New England inspirerad hus?
Jag har ritat det för kund anpassad till den kuperade tomten och planbestämmelserna som råder i Sticklinge på Lidingö. Jag kommer ihåg att det var en utmaning att få ett ståtligt New England hus med begränsade takhöjdsrestriktioner. 

Nu står huset klart - ståtligt och vackert!


För att lyckas med den vackra frontespisen i mitten fick vi gå via Attefallsregeln med en bygglovsfri påbyggnad på 15 kvm. Som tur är var Lidingö kommun generösa och medgav Attefallspåbyggnaden efter startbesked så att man kunde göra påbyggnaden samtidigt som man byggde huset.
Vissa kommuner är inte lika flexibla och kräver att tillbyggnaden först få ske efter slutbesiktning vilket innebär att det blir både dyrt och krångligt för fastighetsägaren.

Dessa bilder är lånade från kundens instagramkonto:
MYNEWENGLANDHOME

Jag har lånat några bilder därifrån och det finns så många fler vackra bilder av huset på Instagramkontot. 
En riktig skön stämning presenteras. Det är verkligen värt ett besök.


Välkommen in genom dom vackra svarta dubbeldörrarna med sidoljus.


Husets hjärta är köket som är platsbyggt. Så smakfullt!


Matplats:



Från matplatsen och från flera rum i huset har man en magisk utsikt:


Besöker man Instagramkontot får man många vackra bilder av huset presenterade. 
Här kakelugn och skjutdörrar till köket som har överljus:


Smakfullt badrum från Vedum:


Huset ligger högt uppe på ett berg och som jag nämnde tidigare så har många av rummen i huset en fantastisk utsikt:



Den utanpåliggande skorstenen är lite av mitt signum. Jag tycker det ger den där extra karaktären åt huset. På detta huset blev det som ett extra smycke. Jag är rätt stolt över att säga att jag är arkitekten bakom villan i vitt.


Det kanske känns lite kallt med alla dessa vinterbilder, men snart är det vår och sommar och uteplatser och trädgård skall ställas i ordning. Vi lär nog få följa projektet på Instagram.
Jag kommer också att återkomma här på bloggen om detta.



Om du önskar se mina 3D bilder från när jag ritade huset i 2014 kan du klicka HÄR.
Bygglovshandlingarna innan vi fick minska takvinkeln.


Fasadbild med slutlig takvinkel i 3D:


Det slutliga resultatet:


Detta var dagens Instagramtips!
Klicka in och kolla mer - det är verkligen värt ett besök om man gillar vackra hus och särskilt New England stilen.

Glad Påsk!


Må bäst!