New England hus

New England hus

onsdag 3 april 2019

Inte grått och trist med grått hus

Jag är kanske mest känd för att rita klassiska vita hus, men nu på sistone har det faktiskt blivit en hel del klassiska hus med grå fasad. Här är dom grå husen som jag ritat under 2018/2019.


Grått javisst, men inte grått och trist!

Grå hus med ljusa detaljer som foder och vindskivor tar fram formen och detaljerna på huset på ett vackert sätt. Jordtoner och grå/beige fasader upplevs mjuka och naturliga mot naturen runtomkring. Dom flesta av mina kunder ville dock egentligen ha ett vitt hus.
Det var endast en kund som faktiskt ville ha ett grått hus från första början.
Anledningen till att alla dessa hus har blivit grå är för att kommunerna i sina planbestämmelse har bestämt att husen skal vara grå eller i någon jordton. Man anser att huset flyter mera in i naturen.

Det kanske det gör, men vem gillar inte västkustens alla vackra vita hus med tegelrött tak?
Dom tre husen längst upp i bilden ovan skal alla byggas i Havstenssund på västkusten där nästan alla hus i byn är vita med tegelrött tak. Kommunen hade dock i planbestämmelserna bestämt sig att alla nya hus på berget skulle vara grå eller i en ton som var anpassad till berget som det skulle byggas på. Vi provade med vita hus, men fick avslag.
Visst blev husen vackra som grå också, men både jag och kund tycker faktiskt att vita hus med rött tak är det som är så typiskt med västkusten och så otroligt charmigt.

Vad tycker ni? Vitt hus med tegelrött tak eller ......



.... grått hus med vita knutar och svart tak?



Fler bilder på detta hus och grannhuset hittar ni i ett tidigare inlägg på Bloggen.
Klicka HÄR för att komma dit.

Även på Älgö utanför Stockholm krävde kommunen att huset skulle ha en fasad med jordnära toner. Det ljusaste vi kunde komma fram till blev grått med vita knutar. Visst blev detta enplanshus vackert?


Egentligen ville kunden ha huset i vitt:


Detta hus är nu klart och jag ser fram emot att besöka kunden för att se slutresultatet.
Rörvikshus var den valda husleverantören.
Fler bilder på huset hittar du på bloggen. Klicka HÄR för att komma dit.
Jag får återkomma med fler bilder när kunden känner att dom boat sig in ordentligt i huset. Det tar lite tid vet jag av erfarenhet.

Att prova olika kulörer och fönstertyper gör jag alltid med dom hus jag ritar så att man kan se olika alternativ. Olika spröjs påverkar husets uppfattning. Detta visades särskilt i förra inlägget där vi även provade olika kulörer på spröjsen. Samma hus i olika kulörer:


Huset i Leksand med utsikt över Siljan håller på att byggas just nu och i bygglovshandlingarna är det ansökt om grå fasad och svart tak enligt planbestämmelserna.


Kunden är dock lite sugna på att fråga om dom får måla om huset i vitt istället. 
Hade jag suttit hos kommunen hade jag beviljat det. Bara det att bygga ett så stort hus är ett ingrepp i naturen. Om huset är grått eller vitt spelar ingen större roll enligt mig.
Jag tycker nästan det vita huset upplevs mindre dominant.


Vill du se mer av detta hus med en extra lägenhet finns fler bilder på bloggen. Klicka HÄR för att komma dit.

Har har själv ett vitt hus med svart tak och jag är väldigt nöjd med valet på både fasadkulör och takbeklädnad på hela gården. På bloggen "Den vita drömgården" bloggar jag om livet på gården med olika projekt både inomhus och utomhus samt hästar, hundar och höns.
Välkommen hem till mig!


Våren har startat för fullt och jag är nu redo att ta tag i dom sista projekten innan sommaren.
Jag lovar att det blir några riktigt spännande projekt med både nytänk och gamla beprövade lösningar.
Hörs snart igen!