New England hus

New England hus

tisdag 13 juni 2017

Attefallshuset Linnea är nu tillgänglighetsanpassad

Fler och fler önskar tillgänglighetsanpassade Attefallshus så att man kan använda dom som komplementbostadshus för sina ungdomar och för uthyrning i framtiden.

Attefallshuset Linnea som skulle passa perfekt som ett komplementhus till en 20-talsvilla är nu tillgänglighetsanpassad. 


Flera av dom hus jag har ritat är tillgänglighetsanpassade och nu har jag även gjort så att Attefallshuset Linnea med brutet tak skulle passa bra som komplementbostad.

Jag har gjort två olika alternativ - ett med sovalkov och ett utan. Jag visar både förslagen nedan.
Först presenteras förslaget med sovalkov med plats för en 120 cm bred säng:


Nedan visas planlösningen i 3D.

Plan 1:



När man kommer in genom entrédörren finns badrummet till rakt fram, garderoberna till höger och sovalkoven till vänster innan man kommer till huvudrummet.

Det stora rummet är har full nockhöjd vilket gör att det upplevs större och luftigare.
Här finns plats med en bäddsoffa och ett litet matbord.
Man kan inreda huset på massor av olika sätt. Detta är bara ett förslag.


Köket är litet med fullutrustad. Här finns spis, ugn, bänkkylskåp och vask. I överskåpen får man ha förvaring av torrvaror, glas och porslin.


Över badrum, sovalkov och hall finns ett loft. 


Takhöjden på sovloftet är endast 1,05 cm i nock så man får faktiskt inte ha det som sovloft enligt BBR, men sovloftet har ett öppningsbart fönster och bra ventilation så visst går det fysiskt att använda utrymmet som sovplats. Man får faktiskt plats med en 180 bred dubbelmadrass här uppe och lite förvaring på sidorna.

På ritningarna kallar man det enbart för loft. Vad man använder det till får bli ens egna ansvar.
Huvudsaken är att man kan visa på att det finns sovmöjligheter på nedre plan och där kan man ha en bäddsoffa.

Här är en 3D bild över sovloftets planlösning:



Attefallshuset Linnea har en sovalkov med plats för en 120 cm bred säng. Egentligen får man ju inte ha sovrum med mindre takhöjd än 2,30 så sovalkoven får alltså inte kallas sovalkov. Men med bra ventilation och eget fönster så kan jag faktiskt inte förstå varför man inte skulle kunna använda detta lilla krypin som sovavdelning. Jag förstår fullständigt dessa regler när man skall bygga nya och lite större bostadshus, men när det gäller mindre hus såsom Attefallshus där människor oftast bor tillfälligt så tycker jag faktiskt man skulle kunna vara lite mera flexibel gällande regler. Jag vet ju att i vissa torparstugor runtom i Sverige där människor faktisk bor permanent så är inte takhöjden mera än 2,10. I vissa stugor är det även lägre takhöjd. Låg takhöjd är såklart inget man skall eftersträva, men jag skulle önska att man kunde vara lite mera flexibel med reglerna när det gäller Attefallshuset.
Jag skulle inte ha något emot att krypa in här för att sova.


Även här får man kalla detta utrymme för förvaring på ritningen, men om man väljer att ha en säng här så får man ju faktisk göra det.


När man ritar Attefallshus måste man följa gällande byggregler.
Tillgänglighetsreglerna gäller om man skall ha huset som komplementboende. I vissa kommuner kräver man att man skall följa tillgänglighetsreglerna om man har badrum och kök även om man endast har tänkt använda huset som gästhus. Kolla med din kommun vad som gäller. Även om reglerna är skrivna så att dom skulle vara lika över hela Sverige, så är det inte så i praktiken.
Egentligen skall inte tillgänglighetsreglerna behöva användas när det gäller gästhus. 
Det gäller endast bostadshus.


Badrummet i Attefallshuset Linnea är tillgänglighetsanpassad. Det finns plats med både toalett, handfat, dusch och tvättmaskin.




Hoppas ni gillar detta vackra Attefallshus.
Arkitekt- och konstruktionsritningar för huset kan ni beställa på min hemsida och det kostar 5.900,- för ritningarna. Då ingår måttsatta fasad, plan och sektionsritningar. Konstruktionsritningar med u-värdesberäkning ingår samt V/A ritningar, förslag till kontrollplan och brandskyddsbeskrivning.
Huset är ritat på plintgrund.
Önskar man mindre ändringar såsom borttagning, ändring och flytt av fönster samt spegelvändning av huset tillkommer kr 3.000,-
Mer information och bilder på detta Attefallshus och alla dom andra som jag har ritat hittar du på Dreams & Coffees hemsida.

Nedan visar jag 3D bilderna över en annan variant av Attefallshuset "Linnea".


Jag har som jag nämnde även gjort ett förslag där jag tog bort sovalkoven så att huvudrummet blev 130 cm längre. Det gör en hel del på en så liten yta. Huvudrummet känns mycket rymligare.





Planlösningen utan sovalkov:



Sovloftet blev mindre för att få full nockhöjd över hela huvudrummet:



Badrum och hall är sig likt och har plats med toalett, handfat, dusch och tvättmaskin. Varmvattenberedaren har jag placerat över tvättmaskinen:


Önskar er en riktig härlig försommar!

Nu skiner solen efter dagar med välbehövligt regn!
Hoppas på en vacker sommar!


Må så gott!