New England hus

New England hus

fredag 5 juni 2015

Nu växer nya hustrenden - Attefallshusen - reportage i Dagens Industri

I helgen som var gjorde Dagens Industri ett reportage om dom bygglovsfria Attefallshusen på 25 kvm och utvecklingen nu ett år efter lagändringen. Hela reportaget kan du ladda ned i pdf format HÄR. Man kan även läsa om det på nätbilagan:



Efterfrågan efter ritningar på Attefallshus har ökat kraftigt nu under våren, men som Dagens Industri skriver så finns få färdigbyggda Attefallshus. 

Jag tänker mig att människor har haft något år på sig att fundera och tänka efter. Jag märker själv att efterfrågan var långsam i början och har nu under våren exploderad.

Det finns flera saker att tänka på - det viktigaste är frågan om vilket behov Attefallshuset skall fylla. Där har vi alla olika önskemål. Vissa vill ha ren förvaring, andra önskar ha det som garage, vissa vill ha det som uteplats/växthus/sommarrum medan andra önskar det som gästhus eller ungdomsbostad. 



Dom hus som jag har ritat är främst tänkt som komplementbostadshus där man kan använda det som gästhus eller ungdomsboende. "Mina" hus är fullt isolerade och kan även användas under vinterhalvåret.

På andra bilden i reportaget nedan finns "mitt" Attefallshus Linnea. Det är ett attefallshus som är tänkt som komplementhus/gästhus till en 20-talsvilla eller annat hus med brutet tak.


En av mina kunder använder Attefallshuset Leonor som kontor där det finns plats för möten och att sova över om det skulle behövas. Dom översta bilderna från reportagbilden nedan är av Leonor som kunden har byggt:


När jag ritade Leonor tänkte jag främst på att ha det som gästhus/ungdomsboende, men jag ser ju att det fungerar ju utmärkt som kontor. Nedan visar jag några 3D bilder av Leonor:



Jag får många frågor om vad det kostar att sätta upp ett Attefallshus och jag tycker det är väldigt svårt att svara konkret på det frågan. Det beror både på vilken modell man väljer och på hur man väljer att sätta upp det.

Önskar man det uppsatt nyckelfärdigt kostar det mera. Önskar man bygga det själv är det bra att man är händig - och då kostar det mindre. Även här beror priset fullständigt på hur stora rabatter man kan få från byggvaruhandeln. Man får också tänka efter på sitt egna timpris när man räknar. En duktig snickare är ibland dubbel så snabb som en vanlig hemmasnickrare (jag förstår att även här varierar det avsevärt - vissa hemmasnickare är proffs).

Priset på Attefallshuset i färdigt skick beror också på vad man fyller huset med. Val av kakel eller inte i badrum, badrumsmöbler, parkettval - allt detta påverkar. Det dyraste är dock val av fönster och dörrar. Här finns det många kronor att spara om man hittar rätt leverantör.

Dom moderna modellerna kostar mera p g a dom stora fönsterpartierna. Runt 600.000 kronor vet jag att en kund har betalat för att få Leonor uppsatt nyckelfärdigt. Jag har fått siffran 350.000,- kronor från andra som har satt upp Attefallshuset Louise. Nu vet jag inte hur och vem som satte upp det, men där har ni några priser att jämföra med. Som ni ser så är det ett stort spann och som ni förstår är det svårt för mig att säga vad ett hus kostar att sätta upp.
Mina hus är ritade för att sätta på plintar vilket är det billigaste alternativet, men andra väljer att gjuta en platta som är det dyrare alternativet.

Attefallshus AB erbjuder nyckelfärdiga lösningar på mina Attefallshus Filippa, Linnea och Louise.


Modulhus erbjuder nyckelfärdiga lösningar på mina Attefallshus Marit, Leonor och Estelle samt några andra mera klassiska modeller.



Kontakta dessa för priser om du önskar köpa ett nyckelfärdigt Attefallshus. Önskar du bygga själv eller har en byggare som vill bygga huset kan du köpa kompletta arkitekt- och konstruktionsritningar av mig. Du får även med en U-värdesberäkning på dom klassiska husen.

Nedan visas bilder på alla mina modeller:



Besök gärna min hemsida för fler bilder av Attefallshusen samt beställningsformulär för beställning av ritningar.

Önskar er alla en riktig trevlig helg och Glad Nationaldag!

Tänk att få sitta här vid vattnet och njuta i sitt Attefallshus.
Här en kundbild av ett färdigt projekt där man fick möjlighet att ersätta sin gamla sjöstuga med ett vackert Attefallshus specialritad just för den platsen: