New England hus

New England hus

tisdag 17 juni 2014

Attefallshus till 20-tals hus

Jag har tänkt en del på utformningen av Attefallshuset. Om man skall ha ett komplementhus så önskar man väl ha ett hus som passar ihop med huvudhuset? I Sverige finns ju en hel del 20-talshus med brutet tak. Dessa vackra hus står ofta på en lite större tomt där det kan finnas plats för ett 25 kvadratmeter stort bygglovsfritt komplementhus. Det finns även nyare hus med brutet tak och rätt så många torp och sommarställen. Nu har jag gjort ett Attefallshus som kan passa ihop med huvudhus som har brutet tak:


Visst skulle detta passa ihop med ett 20-talshus eller ett annat hus med brutet tak?




Från köket på insidan ser det såhär ut:


Detta huset har både ett sovloft och en sovalkov med plats för en 120 cm bred säng. I skåpet finns plats för ett litet trinettkök. Till höger finns plats för badrum. Här får lilla familjen plats, eller varför inte tonåringarna?



Jag gillar verkligen planlösningen på detta huset. Själv kan jag tänka mig detta huset, fast med vanligt sadeltak. Här är planlösningen:


På sovloftet finns det plats med en dubbelsäng:


Man får beakta strandskyddet, men visst är detta ett läckert strandhus i New England stil. Det är nästan så att det räcker som ett litet sommarhus:



Tänk att sitta här i chaiselongen och blicka ut över havet.


Som ni ser är planlösningen och inredningen helt identiskt med 20-tals huset.


Jag måste säga att jag själv är väldig sugen på ett sådant hus. Det hade varit perfekt för gäster och tonåringar.

Hos oss lär man inte blicka ut över havet. Här är det åkrar, ängar och hästar som gäller. Det duger rätt så bra det med!


Önskar du ser fler av "mina" Attefallshus? Sök Attefallshus i sökfältet här på bloggen, så kommer alla mina tidigare inlägg upp.

Önskar er en riktig skön midsommar! Tänk om man ändå hade en liten stuga att krypa in i!