New England hus

New England hus

onsdag 10 september 2014

New England hus med sjöutsikt

Nu under sensommaren/hösten har jag jobbat med detta projektet - att göra arkitektritningar till ett New England hus med en fantastisk sjöutsikt. Jag njuter av att försöka rita just det hus som mina kunder drömmer om att få. 


Detta måste nog vara ett av Stockholmsregionens vackraste tomter. Skärgårdsvy, strandtomt på en halvö och endast 6 minuter att promenera till pendeltåget. En drömtomt med andra ord.
Tomten är stor, men det är mycket prickad mark och klara begränsningar om hur mycket man får bygga. Huset får endast ha en byggyta på 160 kvadratmeter. Nu får man ju bygga till 15 kvadratmeter och så får man ha 15 kvadratmeter terrasstak utan bygglov, så totalt räknar vi på en byggyta på 190 kvm med terrasstaken.


Det finns redan ett hus på tomten - en lite större äldre stuga i mycket dålig skick. Detta huset skall alltså ersättas med ett ståtligt New England inspirerad hus.

Innan jag börjar jobba träffar jag kunden och vi vandrar på tomten tillsammans för att känna av hur ljuset faller och hur tomten upplevs. Vi går igenom kundens behov och önskemål och tomtens restriktioner. Jag ber oftast kunderna skaffa ett eget Pinterest konto där dom pinnar hus och bilder som dom tycker är inpirerande och som har lösningar eller ger känslor likt det dom önskar i sitt hus.

Som arkitekt är det sedan min roll att försöka förvandla kundens drömmar till en verklighet.
När man är på en tomt som denna ploppar det upp otaliga lösningar på hus. Jag måste försöka samla ihop några av idéerna och sätta dom på pränt.

Jag börjar oftast med några förslag - sedan jobbar vi vidare med tillsammans och lägger till och tar bort saker som kunden inte önskar. Idéerna går lite fram och tillbaks. Ibland förkastar man en idé för att sedan ta upp vissa saker i den och använder det i ett annan förslag.

I detta projektet presenterade jag först två förslag som vi kunde jobba vidare med.

Förslag 1:
New England hus - skiss 1

Förslag 2: 
New England hus - skiss 2
Efter dessa förslag fick kunden komma med kommentarer om vad som gillades och inte. Jag ritade sedan upp ett 3e förslag utifrån dessa kommentarer.

Förslag 3: 
New England hus - skiss 3
Nu har jag justerad ytterligare på förslag 3 och på förslag 4 har vi tagit bort fönsterluckorna, gjord ändringar inne och lagt till en glasveranda. Nästa steg i processen är att sätta oss ned tillsammans och verkligen diskutera vad som gillas och vad som inte är så bra. Vi är alltså inte klara än, men jag önskar ändå att presentera förslag 4 på detta New England hus i Stockholmsregionen.

Denna fasaden är mot öster och vattnet:
New England hus - skiss 4
Samma fasad ser såhär ut i en vanlig arkitektritning.
New England hus - arkitektritning

Entrésidan ser såhär ut .... just nu!


Tänka sig att komma in genom entrén och se igenom huset vidare till denna sjöutsikten där segelbåtarna seglar förbi:


Till höger finns vardagsrum och glasveranda. Till vänster finns kök och matsal.

Här är en bild där man står vid matbordet och blickar tillbaks mot hall och kök:
 

Står man på ena sidan av huset ser man hela vägen till andra sidan. Upplevelsen blir att huset är rymligt och stort.


I vardagsrummet finns också en öppen spis. Det är genomgående och kan njutas av från både vardagsrummet och glasverandan:



Vardagsrummet och glasverandan är ett trappsteg ned för att få ett mera levande hus.


När jag ritar lägger jag även in möbler och detaljer för att man skall få känslan över hur det kan se ut och om man får plats med allt man önskar sig. Nu är det ju inte alls säkert att kunden önskar just dessa möbler, men det ger iallafall en viss känsla. Vi har möjlighet att prova olika möbler och se om dom får plats. I denna glasverandan har jag hämtat inspiration från glasverandan från mitt förra hem från sekelskiftet där jag möblerade med möbler från Slettvoll


Denna glasveranda byggdes till ett sekelskifteshus och utsikten var inte alls lika slående som den tomten jag nu jobbar med. Hade vi haft skärgårdsutsikt hade fönstren gått nästan helt ned till golvet med bara plats för en bred sockellist och stora fönsterkarmar.



På detta New Englandhuset som jag nu ritar på har vi har valt att ha ett stort master bedroom på övre plan med utsikt över vattnet. Istället för walk-in closet som är väldigt modern önskar kunden garderober bak skjutdörrar. Walk-in closet tar mycket golvyta utan att för den delen bidra med mera förvaringsutrymme. Jag kan hålla med min kund om att denna lösningen är mycket bra. Man får både större golvyta till sovrummet och med snygga skjutdörrar med speglar upplevs sovrummet också större.


Master bedroom 

Master bathroom är i anslutningen till Master bedroom och är stort och rymligt med mycket ljusinsläpp. Då det inte finns några nära grannar är det inget problem med större fönsterytor. Önskar man ändå lite mera avskildhet kan man lägga en frostad film på den nedersta delen av fönstret. Ljusinsläppet och den öppna känslan finn då kvar.
Master Bathroom


Planlösningen presenterar jag både med mått och i 3D för kund. Här visar jag 3D bilderna över planlösningen.

Plan 1 på detta New England hus:



På plan 2 finns 3 rymliga sovrum, 2, badrum och Allrum. Observera också att tvättstuga är på övre plan tillsammans med alla sovrum så man slipper springa upp och ned trappan för att tvätta kläder och sängkläder.


Vi håller just nu på att jobba fram arkitektritningar för bygglov till huvudhuset.
Innan sommaren skickade vi in bygglov för denna sjöstuga till samma fastighet. Sjöstugan ersätter en annan sjöstuga i dålig skick.

Den nya sjöstugan också i New England stil - samma stil som huset:

Sjöstuga i New England stil
Sjöstugan har stora vikdörrar mot väst så att man kan sitta inne, men uppleva som man sitter ute.
Sjöstuga i New England stil med vikdörrar
Insidan av sjöstugan ser såhär ut. Det finns plats med ett stort rum, kök, badrum och förvaring under trappan på plan 1. På plan 2 finns det ett sovloft.

Sjöstuga - interiör
Bygglov är som sagt inskickad. Vi fick göra en förändring och det var att ta bort köket och ersätta det med ett trinettkök för att få det godkänt. Jag förstår inte helt logiken. Huset är fortfarande lika stort och placerad på samma ställe. Varför skall ett stadsbyggnadskontor gå in på inredningsdetaljer och göra beslut utifrån om man har 2 eller 5 skåp i sitt kök? Det är något fel med byråkratin hos vissa av Sveriges Stadsbyggnadskontor. Jag skulle kunna göra en lång lista över konstiga ändringar som jag har behövt göra utan någon som helst betydelse, bara för att tillfredsställa tjänstemännen i kommunen.  Ändringar som kunden inte vill ha, men som vi gör bara för att få ett beslut. 
Ofta är vi klara över att man kan driva frågan vidare till bostadsnämnden och då få ett positivt beslut, men det förlänger processtiden och kunderna vill ofta komma igång med bygget.
Sjöstuga - interiör
Nu har kunden fått ritningarna och bilderna och får en vecka på sig att fundera och känna efter. Det skall bli trevligt att sätta oss ned och skapa vidare på deras drömhus.

Under tiden kunden funderar skall jag själv åka helt till Schweiz och träffa en kund som också önskar att bygga ett New England inspirerad hus där. Det verkar som att New Englandhus har ökat i popularitet i hela Europa. Trevligt tycker jag då jag själv älskar New England stilen och gärna ritar hus i New England stil.

Det trevliga med New England hus är att det inte finns någon facit. Man kan vara kreativ och få just det huset som man önskar.