New England hus

New England hus

söndag 15 februari 2015

Ett hus i New England stil som fritidshus eller permanentboende

Just nu jobbar jag med att rita ett New England hus som skall användas som fritidshus, men ändå kan vara ett hus som man i framtiden kan användas till permanentboende. Huset skall ha ett tillhörande garage.
 

Som med dom flesta uppdrag finns begränsningar. Just i detta fall är det en fantastisk tomt med utsikt över vattnet. Det är mycket plan mark, men där är det prickad mark. På den ytan man får bygga finns det en hel del berg. Huset blir då delvis ett souteränghus och det kommer att kräva en del sprängning även om jag försöker undvika det så mycket som möjligt. Det finns begränsningar på takhöjd och storlek. Som vanligt maxar vi till det högst tillåtna.

Här på den plana marken får man alltså inte bygga, fast det blir en vacker trädgård med utsikt över vattnet. Jag ser framför mig en trädgård med plats för mycket lek.


Jag tänker att man från glasverandan och uteplatsen får en fantastisk utsikt över vattnet samtidigt som man har tillgång till den plana gräsmattan. 

Ovanpå garaget önskas kontor/gästrum med eget badrum och trinettkök.


Familjen önskar pool nära huset. För att lyckas få ihop huset med berget och poolen har det blivit lite terrassering mellan dom olika höjdnivåerna.


I detta förslaget har jag lagt glasverandan några trappsteg ned från kök och vardagsrum så att rymden i glasverandan skall upplevas maximalt.


Med trappsteg ned från kök och vardagsrummet får man extra takhöjd i glasverandan.


Nackdelen med trappsteg är att det tar yta från glasverandan, så jag har även gjort ett förslag där glasverandan är i samma plan som kök och vardagsrum.  Detta alternativet gör att det blir lite fler trappsteg ned till gräsmattan. Det blir alltid lite kompromisser som måste göras.


Jag avvaktar kundens kommentarer och fortsätter sedan jobba på förslaget.
Just nu ser planlösningen presenterad i 3D såhär:


På nedre plan finns plats till kök, vardagsrum, kontor/gästrum, stort kapprum, skafferi bredvid köket, badrum och glasveranda några trappsteg ned.
På mellanplan finns sovrum med utgång mot terrass samt badrum.

På övre plan finns 3 sovrum, Badrum med bastu samt tvättstuga.
Bredvid trappan finns plats för antingen en läshörna eller varför inte plats för träning.


Vi får hoppas kunden gillar förslaget.
Jag återkommer när vi börjar närma oss slutförslaget.
Tills dess jobbar jag på vidare med att försöka få till det hus som kunden önskar.


Önskar er alla en riktig skön vecka!