New England hus

New England hus

torsdag 23 maj 2019

Klassiskt hus i Borås

Här är första förslaget på ett klassikt hus som skall byggas på en otrolig vacker sjötomt utanför Borås.


För snart två veckor sedan var jag i Borås och tittade på ett hus som tyvärr behövs rivas då skicket det  är i inte dög för renovering. Kostnaden för renovering skulle överskrida kostnaden för att bygga ett nytt hus och det var inte mycket av ursprungsdetaljerna kvar att behålla. 
Huset har blivit till och ombyggt under flera perioder och det var inte mycket att behålla även om det kanske såg bra ut på håll.

Några före och efterbilder: 



Efter att ha vandrat på tomten och pratat med fastighetsägaren kom vi fram till att jag ritar upp ett nytt förslag på hus och idag har jag skickat första förslaget på ett klassiskt hus på en av Borås vackraste tomter.


Detta är bara första förslaget och det kommer såklart att ändras och göras om lite här och där när vi har pratat vidare om önskemål och känsla. Det är bra att ha ett förslag att utgå ifrån när man skall utveckla ett hus. Jag har så många idéer i mitt huvud, men kan ju endast leverera ett förslag i taget. Skulle jag rita upp alla idéer jag hade skulle jag nog aldrig bli klar. 


Huset har fått ett tillhörande garage där jag lagt teknikrum och där det finns gott om förvaring.
Då detta är en sjötomt finns en dubbeldörr på baksidan av garaget där man skulle kunna ta in en mindre båt eller kanske en vattenscooter.


Huset är i två plan med en byggnadsarea på 
234 kvm varav 193 kvm är själva huset.

Bostadsarean är 314 kvm varav 169 kvm på plan 1 och 145 kvm på plan 2.

På Youtube har jag gjort en virtuell rundvandring om du är intresserad. Klicka på bilden nedan för att komma dit. Fler inredningsbilder visas längre ned på sidan.



Planlösning - plan 1:


Planlösning, plan 2:


Köket är rymligt med en loungedel i glasverandan. I detta huset är köket husets hjärta.


Kolla "vinkällaren" som jag har placerat under trappan. 
Det är en läcker detalj som bidrar till liv i köket.




Mellan kök och vardagsrum finns en öppen spis som kan ses från båda rummen.





Vardagsrummet ligger i utbyggnaden mot vattnet och har fönster i tre väderstreck. Här har man full koll på vad som händer ute samtidigt som att fönstren är som en tavla mot sjön.


Från vardagsrummet har även koll på vad som händer i köket och hallen.


I hallen finns trappan upp till ovanplan och här är det högt i tak. Till höger finns badrum, kapprum med utgång samt tvättstuga.



På ovanvåningen finns ett stort allrum med utgång till verandan över glasverandan.



Här finns även tre sovrum varav ett är master bedroom med tillhörande walk-in closet och eget badrum. 



Ett gemensamt badrum finns också på övre plan.


Detta badrum delas av två sovrum och dom som är på besök i allrummet.

Barnrum med egen walk-in closet.



Gästrum/sovrum


Huset ligger på en udde och har egen brygga och strand i sydvästläge. Snacka om drömtomt.


Här kommer huset ha en magnifik utsikt över vattnet.


Önskar er en fortsatt härlig vår!