New England hus

New England hus

lördag 3 december 2016

Från dröm till verklighet - New England huset i skärgården är klart!

I fredags var jag på besök i ett av husen som jag har ritat. Som arkitekt är det extra kul att besöka det färdigbyggda huset som jag under några månaders tid tillsammans med kund har skapat.


Visst har jag ett 3D arkitektritningsprogram och bilderna i datorn ser väldigt lika med slutresultatet, men det är en skillnad att uppleva ett hus från datorn än i verkligheten. Verkligheten är så mycket läckrare.


På ritningarna är det tänkt att det skall vara fönsterluckor på ovanvåningen, men kunden har inte bestämt sig än. Det ser riktigt bra ut utan fönsterluckor också.

Detta hus med en boyta på 275 kvadratmeter finns vid vattnet i Österåker. Dom har en sagolik utsikt över fjärden.


Huset som är i New England stil har ett tillhörande Attefallshus vid vattnet och bryggan. Det ser lite kallt ut just nu, men jag var på besök här förra sommaren medan huset var under uppbyggnad och då tog vi en härlig lunch på bryggan och livet var strålande.


Detta är ett drömställe!
Får man vara lite positiv avundsjuk på sin kund?
Det är så roligt att få komma på besök.

Här är entrén:


Dom vackra välkomnande dubbeldörrarna kommer från Schöns snickeri.
Jag har själv en dörr från Schöns och är väldigt nöjd.


Den valda husleverantören är RÖRVIKSHUS som jag samarbetar med, men kunden hade egna kontakter när det gällde allt snickeri inomhus.




Här på uteplatsen finns en öppen spis. 


Glasutbyggnaden som är planerad är inte färdig än, men till våren kommer den upp. Såhär är det planerad:


Jag får ta mig en tur till sommaren på besök igen för att se hela huset.

För två år sedan såg det såhär ut - en före bild:


Nu ser det såhär ut - en efter bild:


Det gamla huset som var i mycket dålig skick revs och detta nya huset i New England stil byggdes upp. Med den fantastisk utsikten över vattnet och utan insyn valde vi att ha många fönster mot vattnet:


När man kommer in igenom entrédörrarna ser man rakt igenom huset och ut mot fjärden:


Entrén är välkomnande och rymlig med full takhöjd upp till ovanvåningen:


Snickarna som gjorde husets insida har även gjort hallskåpen med utdragsfunktion. Smart och vackert:


Här är skåpen stängda:


Vem drömmer inte om ett stort runt bord med blommor när man kommer in?


Både det runda bordet och matsalsbordet samt stolarna kommer ifrån Artwood.
Tänka sig att sitta här och äta och titta ut mot vattnet.


Jag får väl erkänna att rummen är mycket läckrare i verkligheten än på bild. Det är ett otroligt häftigt ljus i rummet och då var det ändå molnigt ute. Här på bilden känns det mycket mörkare än i verkligheten.


Fönstren är extra höga och är på 2,5 meters höjd högst upp. Takhöjden i rummet är 2,85 m vilket gör att huset känns extra rymligt.


Köket och garderoberna i entrén är tillverkade av Stefan Engdahl på Norrtälje Kök och Finsnickeri. Riktigt bra kvalitet och riktigt snyggt till ett mycket bra pris. 


En trevlig köksbänk vid köksön. Köksbänken kan flyttas om man skulle vilja ha t.ex en buffé där alla kan gå runt köksön.


Ett mycket vackert kök och matplats:


I vardagsrummet finns en öppen spis. Även en öppen spis finns på utsidan där det är planerat ett uterum till sommaren.


Golvet i huset heter är en täljt och oljevaxad ekparkett som kommer från Trinity. Jag tror att just detta golv heter Vintage Clay. 


Golvet passar perfekt till många Atwood möbler som också familjen har i sitt hem.
Här en detalj från matbordet.



Kulören på väggarna heter 5375 och kommer från Flügger färg.
Allt hänger ihop till en harmonisk enhet.

Det finns många läckra rum i huset och på ovanvåningen är det full nackhöjd i dom flesta rum.

Här är fönstren i allrummet när man kommer upp för trappan.


Fönstren i ett av sovrummen:


Master bedroom är nog det allra läckraste rummet. 


Tänk att vakna till denna utsikt:


Kakelplattorna i badrummet går i samma färgton som väggar och golv. Det är en betongkänsla i plattorna.


Visst är detta ett läckert badkar med nitar? Nu blev jag sugen på ett badkar. Detta var ju råläckert!


Kolla denna detaljen som finns i varje fönster. Små ljus i karmen som lyser upp fönstret och rummet.


Detta var en liten smakbit av mitt besök hos kund.
Önskar du se mer av huset under planeringsstadiet med 3D bilder finns det i ett tidigare blogginlägg. Klicka HÄR för att se bilderna.



Jag tackar för besöket i detta vackra New England hus i skärgården.
Så roligt att se när drömmar blir till verklighet!


Må bäst!