New England hus

New England hus

torsdag 22 augusti 2019

Klassiskt hus i Sundsvall under uppbyggnad

Det är så spännande att få följa hus som jag ritar bli till verklighet. Just nu byggs ett klassiskt hus med New England inspiration strax utanför Sundsvall. För några dagar sedan fick jag denna bild tillskickat när stomresningen av huset påbörjats.


Garaget som man anar i bakgrunden är klart. Nu är det huset som håller på att monteras.
Såhär skall det se ut när det blir helt klart:


Bilden ovan är en 3D bild från mitt arkitektritningsprogram Chief Architect som jag har jobbat med i snart 10 år och som är ovärdeligt i mitt jobb som arkitekt. Med hjälp av programmet kan arkitektritningarna förvandlas till  3D bilder så att kund får en tydligare uppfattning om hur huset blir både exteriört och interiört. 

Här är köket med sittgrupp i glasutbyggnaden:

Många rum i huset har sjöutsikt. Sovrummet med full nockhöjd har nog den bästa utsikten:


Fler interiörbilder och även en virtuell walk-through film finns i ett tidigare blogginlägg. Klicka HÄR för att komma dit.


Igår fick jag dessa bilder nu när taket är på plats. Det är ju lite kritiskt att få just taket på plats så att inte regn och väta tränger in i konstruktionen. Nu känns det bättre!
Huset kommer liksom garaget att ha svart dubbelfalsad plåttak.



Garaget är klart och just på denna bild syns den slutliga kulören som har en ljus, ljus gråton så att snickerierna kommer fram. Det kommer bli så vackert, så vackert när det är klart.


Det är Trångsvikens Bygg AB som bygger huset åt kund.
Jag har haft bra kontakt med konstruktör och inköpare under projektets startfas och det är glädjande att se att alla detaljer som jag ritade finns på plats såsom krönlist över fönster och dörrar.


Kolla den läckra utsikten från huset. Bättre än såhär blir det knappast.


Nu byggs det för fullt och väggar och tak sätts upp.


Det är rätt mycket jobb kvar när huset är stomrest tills det blir inflyttningsklart. Som husägare vill man ju att det skall vara klart jättesnabbt, men det är många detaljer kvar; el, ventilation, isolering, väggar, golv, listverk, kakling, spackling, slipning, målning, montering av kök .... och allt där emellan.
Listan kan göras hur lång som helst och det är faktiskt slutfinnishen som man alltid kommer att se så det är viktigt att det görs noggrant.


Det skal bli så spännande att få se färdigt resultat.
Jag hoppas alla i familjen kommer bli riktigt nöjda när dom får flytta in.


Önskar er en fortsatt härlig sommar - den är inte slut än!
I helgen kommer temperaturen vara runt 24 grader och då gäller det att ta för sig!

Må bäst!