New England hus

New England hus

fredag 14 juni 2019

Inte tillräckligt Svenskt?

Jag har ritat ett vackert hus i klassisk stil åt kund som skall byggas vid Östersjön i en svensk kommun, men några av kommunens handläggare anser att det inte är tillräckligt svenskt.
Vad är svenskt undrar jag?


Ovan finns en bild på huset som jag har ritat i en kulör som vi har diskuterat.
Nedan finns Långvinds herrgård i Hudiksvall med motsvarande kulör.


Kommunens handläggare tyckte inte det passade med grönt plåttak på det hus jag har ritat - faktiskt inte med plåttak överhuvud taget då det inte är tillräckligt svenskt.
Om man tittar på villa Sjöberg i Ljungskile så har det grönt plåttak och vit kulör på fasaden.

Visst är det vackert?


Men är det svenskt? Det hus jag ritat åt kund har en hel del verandor så att man kan kunna få skydd för både regn och sol när man sitter ute. Kommunen anser inte att det är tillräckligt svenskt med verandor.

Villa Sjöberg har denna veranda:


Eriksdalsgården i Alnö har också veranda.


Kommunen reagerar på grönt plåttak på huset jag ritat och vit kulör verkar vara helt uteslutet.
Jag hittar flera hus i vårt långa vackra land som både är vitt och har grönt tak.

Nedan finns tre trevliga exempel:




Dessa hus är byggda vid sekelskiftet och är faktiskt inspirerade av arkitektur från övriga Europa.
Dessa är svenska, men det hus jag har ritat är inte tillräckligt svenskt.

Nedan presenteras mitt osvenska hus med vit fasadkulör och grönt tak.


Det hus jag har ritat åt kund har olika takvinklar och olika huskroppar.
Jag har inspirerats av sekelskiftes nationalromantiska villor, men inte gjort någon kopia då detta är 2019 och jag anser att man får hämta inspiration från annat håll med ändå göra något eget.

Många av husen som byggdes i slutet av 1800-talet hade olika takvinklar och spännande fasader.

Villa Amalfi i Saltsjöbaden ser såhär ut:


Personligen inspireras jag mycket av den gamla arkitekturen i slutet av 1800-talet och tycker faktiskt det var då arkitekturen var som vackrast. 
Villa Amalfi ritades 1892 av arkitekt Edward Ohlsson för en medlem i Wallenbergfamiljen och hör idag till de äldsta bevarade villorna i Saltsjöbaden. Enligt kommunen är byggnaden "ett utmärkt exempel på 1890-talets påkostade villabyggande med sina oregelbundna fasader, torn och fantasirika snickeridetaljer".

Den villa jag har ritat åt kund kan kanske inte jämföras med villa Amalfi även om jag har hämtat en hel del inspiration från den tidsåldern, och som man hör av namnet inspirerades troligen arkitekten av villorna som fanns vid Amalfikusten.
Jag har varit där, men inte sett några motsvarande villor, men inspirationen som arkitekten haft har iallafall inte kommit från Sverige. Det är just det som är inspiration. Man ser något som man gillar och så lånar man lite av det.

Smaken är som baken sägs det, men jag tror vi alla kan vara överens om att villorna i slutet av 1800-talet var otroligt vackra och kreativa utformade.

Andra vackra byggnader som jag inspirerades av är Sjuvillorna i Saltsjöbaden.

"Sjuvillorna uppfördes i tidens arkitektoniska smak. Villorna är av samma typ, men inte identiska. De liknar varandra i stil och karaktär, men skiljer sig i planlösningen, fasadindelningen och i utformningen av fönster, dörrar och dekorativa detaljer. Gemensamt för dem alla är att de redan från början var åretruntbostäder. Arkitekten Erik Lundroth har ritat i en stil som skulle kunna karakteriseras som en "hopplockad byggstil vartill komponenter hämtats från olika länder och blandats med en utveckling av den svenska sommarvillatraditionens stil."

Nedan finns bilder på sex av dom ursprungliga sju villorna:







Arkitekturen från sjuvillorna i Saltsjöbaden kallas ibland för Schweizerstil.

Anledningen till att stilen kallas schweizerstil är att den ursprungliga idén hämtades från den lantliga trähusbebyggelsen i Schweiz, som även de hade dekorativt utformade trädetaljer, gärna synligt timmer och sadeltak med rejält tilltagna taksprång.

Alltså är några av våra vackraste svenska hus inte svenska. 
Dom är inspirerade av villor från andra länder.

Förstår ni min frustration när en kommun anser att mina hus inte är tillräckligt Svenska?
Hur begränsad skal man vara i sin arkitektoniska utformning?
Vad är svenskt och vem avgör vad som får byggas och vad som är vackert?

Det var inte bara tak och terrasstak som inte var tillräckligt svenskt. Det var även dörrar och spröjs på fönster.
När jag ritade villan lyssnade jag på kundens önskemål och valde fönster och dörrar som skulle kunna tillverkas i Sverige och som passar till Svenska leverantörer.
Det är faktiskt så att en av sjuvillorna har spröjs på några fönster som liknar det jag har valt.

Sweedoors serie Kungsäter Arv har också spröjs som liknar dom jag har lagt in i villan och är tilltänkt materialval som passar klassiska hus.


Det är fredag, vädret är strålande, jag har massor att göra och håller på att avsluta flera bygglovshandlingar i andra kommuner. När kunden ringde efter ett möte med kommunen och jag hörde att det hus jag har ritat inte är tillräckligt svenskt så bubblade det i min hjärna.
Jag är otrolig frustrerad. Jag är faktiskt arg.

Jag trodde aldrig att jag skulle få tillbaks ritningar från en kommun med kommentaren om att det inte är tillräckligt svenskt. Jag trodde faktiskt inte det var möjligt.



Inredningsbilder på projektet finns i ett tidigare inlägg på bloggen. Klicka HÄR för att se dessa. 



Bifogar fler 3D bilder av den villa jag har ritat och som kommunen inte tycker är tillräckligt svenskt för att få uppföras. Några olika kulörförslag:




Annars har jag det bra och håller som sagt på att slutföra flera bygglovshandlingar nu innan sommaren.

Det vackra huset som visas nedan skall byggas i närheten av Borås är klart för att skicka in till kommunen. Hoppas vi inte får samma kommentar.


Ett av höstens projekt skal ritas i Falun vid en vacker sjö, men först skal alla pågående projekt avslutas och semester avnjutas.

Till 95% har jag ett otroligt roligt och inspirerande jobb där jag får hjälpa mina kunder att skapa deras drömboende, men när kommuner trilskas med ologiska resonemang blir jag bara ledsen och irriterad.
Jag har en lång lista med kommentarer jag hört under åren. Oftast vill kunden ha bygglov snabbt och önskar inte ta kampen upp mot kommunen så vi gör ändringar som enligt mig gör huset tråkigare.
Varför är vi så rädda for kreativa lösningar? Varför skall allt vara så lagom när vi samtidigt älskar att titta på det som är lite kreativt och annorlunda?

Får ruska av mig frustrationen och ta nya tak nästa vecka.


Trevlig helg!