New England hus

New England hus

onsdag 16 december 2015

Klassiskt hus i puts - Bygglovshandlingar klara!

 Jag hann innan jul - precis som planerad! 

Just nu skriver jag ut bygglovshandlingarna på detta klassiska hus i puts som skall byggas i Sollentuna.


Bygglovshandlingarna är klara! Det positiva med just Sollentuna kommun är att man kan skicka in bygglovsansökan digitalt med pdf-filer. Det är just det som kunden kommer göra, men jag skriver ändå ut handlingarna i A3 format. Det är ganska trevligt att sitta och titta i papperskopiorna. 


Huset kommer antingen att byggas i sten eller i trä. Valet av byggnadssätt beror mycket på leverantör och pris. Oavsett blir det putsfasad.
Det är kunden som ansvarar för upphandlingen. Mitt jobb som arkitekt är att rita huset som kunden ville ha. Till min hjälp använder jag mig av arkitektritningsprogrammet Chief Architect.

Här bjuds du in på en virtuell rundvandring i huset:



Nedan visas bilder och beskrivning av detta klassiska huset där arkitekten är 
Heidi Mikalsen, Dreams & Coffee AB.


Husets byggyta är 185 kvadratmeter plus 15 kvadratmeter tillbyggnad enligt Attefallsreglerna. I detta fall skickar vi först in ett mindre hus som håller sig inom tillåten byggyta. När startbesked ges läggs den in en ny ansökan där kunden söker om en 15 kvadratmeter stor tillbyggnad enligt Attefallsreglerna. Bilderna i denna inlägg visar huset som det till slut kommer att se ut när vi använder oss av Attefallsreglen.



Boytan på plan 1 är 150,2 kvm:


Boytan på plan 2 är 141 kvm varav 18,8 kvadratmeter är trapp och öppet i nock från entréhallen.


Huset har en riktig pampig entré. Under trappan finns ingången till kapprummet. Till vänster om trappan finns gästrum, toalett och ingången till :


Takhöjden på nedre plan är 2,7 m 
men i vardagsrummet som är några trappsteg ned är takhöjden 3,2 m. Det kommer att kännas riktigt rymligt!


Vardagsrumsdelen är uppdelad i två delar där en öppen spis som man ser rakt igenom delar av rummet. Den "lilla" delen är på 23,4 kvadratmeter medan den större vardagsrumsdelen är på 34,4 kvadratmeter:


Även matsalen bredvid köket finns några trappsteg ned och har en takhöjd på 3,2 meter:


Här finns stora vikdörrar ut mot trädgården och poolen:


Från uteplatsen ser det såhär ut:


Köket på drygt 32 kvadratmeter är rymligt och har eget skafferi:


Huset är stort och ljust med höga fönster. Takhöjden i köket är 2,7 m:


En trappa upp på ovanvåningen finns kontor och allrum samt alla dörrar till dom 3 sovrummen och badrummen på övre plan.


Ett fantastiskt ställa att ha sitt kontor. Här har man koll på hela huset även om man sitter avskilt.


På ena sidan av huset finns föräldrarnas del med sovrum, stor garderob och badrum.

Här är föräldrarnas Walk-in Closet som är på drygt 11 kvadratmeter.


Sovrummet med full nockhöjd är på 18,5 kvadratmeter:


Ett tillhörande badrum med egen bastu finns. Dessa rum tar 14 kvadratmeter boyta i anspråk.



På andra sidan av huset har dom två döttrarna sina rum. Båda rummen är ungefär lika stora med sina 14,4 kvadratmeter. Jag misstänker dock att dom kommer få dra lott om vem som skall ha vilket rum. Inte vet jag, men jag tror att detta rum med full nockhöjd är favoriten:


Fast å andra sidan är detta rummet mot baksidan av huset lugnare. Här är takhöjden 4,30 så det kommer upplevas som ett luftigt rum: 


Tjejerna väljer att dela på en walk-in closet som ligger mellan deras rum. Dom får även dela på badrummet som har dubbla handfat, dusch och toalett:


Familjens privata värld finn på ovanplan medan på nedre plan finns plats för gäster och gästrummet på 15 kvadratmeter är stort och ljust:


I hallen bredvid gästrummet ligger gästtoaletten:


Tvättstuga och teknikrum ligger bak köket med ingång från hallen. Själva tvättstugan är på 8 kvadratmeter. Här finns det plats för både förvaring och tvätt:


Bygglovshandlingarna är nu inlämnade till kommunen. Nu skall upphandling av husleverantör ske.
Jag önskar kunden all lycka vidare i projektet. Det har varit ett riktigt trevligt projekt att jobba med.

Nu är jag klar med det sista stora uppdraget som skulle slutföras innan jul.
Även om jag jobbar några dagar till tar jag tillfället i akt och önskar er alla en riktig trevlig julledighet.

Hoppas tomten kommer på besök!