New England hus

New England hus

torsdag 26 november 2015

Attefallshus och Friggebod som gästhus

En kund önskade ett Attefallshus och en Friggebod som gästhus till sitt sommarställe. Dom hade tittat på alla dom Attefallshus jag hade ritat och tyckte mycket om Attefallshuset "Marit" som är en blandning mellan modernt och New England stil. Denna kund gillade planlösningen på Marit men önskade ersätta fönstren med större fönster utan spröjs samt spegelvända huset.

Här är resultatet. Ett modernt Attefallshus med tillhörande Friggebod.
Här finns det plats till alla gästerna om sommaren:


Såhär ser Attefallshuset "Marit" ut med tillhörande Friggebod.
Alla mina Attefallshus som jag säljer kompletta arkitekt- och konstruktionsritningar till kan du hitta på mitt företags hemsida: Dreams & Coffee AB.


Detta nya och specialanpassade Attefallshus har väldigt stora glaspartier. Glaspartierna längst ned är stora skjutdörrar. Som tur är vätter glaspartierna inte mot söder, men mot havet i nordväst. Det skulle bli för varmt från solen om fönsterpartierna var mot söder.


Kan  man tänka sig en bättre utsikt mot havet?


Attefallshuset har ett fullutrustad kök även om det är litet.



Det finns även badrum med dusch, toalett och handfat i Attefallshuset.
Detta Attefallshus kan inte användas som fast bostad enligt Boverkets regler då det inte har handikappsanpassad badrum. Dom stora fönsterytorna gör också det svårt att klara energikraven. Men som gästhus om sommaren passar det suveränt.


Över kök och badrum finns et sovloft med plats till både förvaring och en dubbelsäng.


Med både Attefallshuset och Friggeboden kan man erbjuda många sovplatser till gästerna.


Ett Attefallshus får ha max byggyta om 25 kvadratmeter och ha en nockhöjd på max 4 meter. 
En Friggebod får ha max byggyta om 15 kvadratmeter och ha en nockhöjd på max 3 meter.                 


Friggeboden är långsmal för att få plats med sängar på sidorna och så mycket golvyta mitt emellan som möjligt. Här kan man lätt husera 4 gäster. Med extramadrassen kan man säkert få in några fler.


På vardera sida finns plats för koj-sängar.


Här kan man ligga och titta ut på utsikten:


Jag drömmer mig bort till sommaren när jag jobbar med projekt som detta.
Solsken, salta bad och härligt umgänge!
Ja, det är livet!